Annons:
Etikettutrustning
Läst 3706 ggr
Josei
8/30/13, 9:06 PM

Tips på distanssadel

Vilken slags sadel rider ni i när ni tävlar distans? Vad finns det för bra distanssadlar? Har ni något bra tips för de som inte är så "bevandrade" i sadeldjungeln? 

/ Josefin, "Josei", admin för distansritt.ifokus.se

Driver hemsidan josefinblomlugn.n.nu

Annons:
Josei
9/3/13, 8:02 PM
#1

Jag personligen har i dagsläget två olika sadlar som jag tävlar i. Den ena är en Barefoot Cherokee, vilken jag är mycket nöjd med hittills. Jag tycker man får en bra sits i den och upplever att den passar bra på mina hästar. Ett minus är dock att den är något lång, och därav blir för stor för min ena arab. 

Jag har också en Star Trekk Endurance Comfort Shorty, och den är jag kanonnöjd med! Den är kort i modellen och passar perfekt på araben jag har som har kort rygg. Den ger inte så mycket stöd för knäna, vilket jag tycker är skönt då jag upplever att man inte lika lätt får skavsår då. 🙂

Driver hemsidan josefinblomlugn.n.nu

Yelly Bean
9/6/13, 8:07 PM
#2

En gång red jag i en bomlös sadel. Den tycker jag var väldigt skön till en början, men jag upplevde att det blev jobbigt efter låna travsträckor eftersom att benen slängs lite fram och tillbaka i den. Hade velat ha mer stöd för knäna. 

De andra gångerna red jag i vanlig allround engelsk sadel. Med distansstigbyglar och gelpad på funkade det finfint! 👍 

Nu för tiden har jag mest ridit i westernsadel, så om jag skulle rida en distans nu så skulle jag förmodligen rida i den. 🙂

Upp till toppen
Annons: