Tävling

Distans med ponny?

2013-12-27 09:48 #0 av: ryttarn

Hur ser det ut med tävlandet med Ponnyer inom distansritt?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anmäl
2013-12-30 20:57 #1 av: Josei

Det finns ingen åldersgräns för att rida ponny inom distansritt, vilket innebär att du kan tävla ponny även om du är 40 + :)

Driver hemsidan josefinblomlugn.n.nu

Anmäl
2013-12-31 00:23 #2 av: ryttarn

Personligen faller jag deffinitivt för viktgränsen, iaf för den jag sätter som rimligt för mina ponnyer :)

Mitt intresse var framförallt som uppfödarperspektivt. Finns det speciella ponnyklasser och hur är dessa isf uppbygda osv......

Jerker Klang,

www.isil.se

Anmäl
2014-01-11 01:14 #3 av: Yuuuhanna

Såvitt jag vet tävlar alla i samma. :)

Anmäl
2014-01-12 18:40 #4 av: ryttarn

#3 Ok, så en B-ponny tävlar mot fullblodsaraber? Känns ju inte som att det är en sport som jag kommer ge mig in i då med mina uppfödningar.....

Jerker Klang,

www.isil.se

Anmäl
2014-02-13 00:30 #5 av: PaulineH

Där finns en del ponnyer som ändå knatar runt banorna rätt så bra, får jag lov att säga. Svårt att mäta sig med hästar avlade ur distansperspektiv kanske, men ponnyerna kan ändå klara en hel del klasser prima.

Som det ser ut nu så tror jag spontant inte att det ens skulle vara möjligt att anordna distans utefter storlekskategori på häst i Sverige. Det kan vara svårt nog att skrapa ihop en hel klass, så att dela upp klasserna efter storlek på häst kan nog bli lite klurigt.

Anmäl
2014-02-13 08:57 #6 av: ryttarn

#5 Eller så skulle det få många ponnyägare att börja titta på distans. Tror att det är fler som resonerar som jag......

Jerker Klang,

www.isil.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.