Annons:
Etikettallmänt-om-distansritt
Läst 2736 ggr
chade
12/22/13, 5:23 PM

Distans med Kallblod

Hur funkar det med att rida distans med kallblod, någon som har erfarenhet av det? 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Yuuuhanna
12/26/13, 5:05 AM
#1

Det borde funkar alldeles utmärkt, i de lägre klasserna iaf. :) Vad är det för ras?


chade
12/26/13, 2:45 PM
#2

#1 Nej jag har ingen häst eller så än, men tanken är att skaffa nordsvensk eller ardenner eller korsning om något år eller så. Har fått upp ögonen lite för det här med distans, så ville bara höra och kolla vad andra har för erfarenheter av det :) Kommer ju troligtvis inte tävla för tävlingens skull, utan mest för kul ifall både jag och häst gillar det 😛

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Yuuuhanna
12/26/13, 10:56 PM
#3

Ja, men då fungerar det fin fint ;) Tränade ett par islandshästar på det sättet man tränar distanshästarna och de fick både riktigt god kondition och tyckte att det var jätte roligt. Ett tips kan vara att ta det lite lugnare när man tränar ett kallblod så att alla leder hinner med och så att de fotfarande tycker att det är roligt och inte bara jobbigt :)


chade
12/27/13, 12:20 PM
#4

#3 tack så jättemycket för ditt svar! Jo men det låter som en bra idé, vi är några kompisar som har börjat intressera oss för distans. Vilket är rätt kul så att man har andra runt om kring sig som man kan fråga och prata med samt träna tillsammans sen när vi kommer igång :) Jag och min sköthäst/medryttarhästs ägare hade tänkt att börja prova lite smått med hennes två hästar till en början, så får vi se vad det leder till 😃

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Yuuuhanna
12/27/13, 6:04 PM
#5

Åh vad roligt! Då tycker säkert hästarna att det är ännu roligare också :) Lycka till och uppdatera gärna hur det går för er, det är alltid roligt! :D


chade
12/27/13, 7:28 PM
#6

Ja det ska jag absolut göra! För tillfället är vi bara i planeringstadiet, vi har i stort  sätt inga ridvägar att rida på längre. Då dom har precis stängt av skogen som finns precis vid stallet för oss med hästar.. Så vi måste komma på någon lösning för det först och främst :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Mantissa
12/29/13, 5:33 PM
#7

#3 På vilket sätt tränar man distanshästar annorlunda mot för andra discipliner? Bara nyfiken, jag letade en artikel om det men hittade ingen

[Nattramn]
6/4/15, 11:50 AM
#8

Ser att det är en gammal tråd, så tänkte höra hur det gick med hästköp !? :)

Och sen berätta att min tinker och familjens hästar (nordsvensk, haflinger, fjordning, islandshäst, shire) har utan problem ridit 5-6 mil.

chade
6/6/15, 9:38 PM
#9

#8 Haha det blir aldrig som man tror, här står jag varken med Ardenner, Nordsvensk eller något stort för fem öre. Det blev en Shetlandsponny som fyller två i sommar 😂Har haft honom nu i  snart ett år och jag har aldrig vart så lycklig haha!

Dock är jag fortfarande intresserad av en till häst, och då en lite större variant såklart men känner att det inte är något brådskande 🙂

Shire har jag också glidit in många gånger på och spanat efter, men tror nog att jag skulle svimma på grund av storleken haha 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Nattramn]
6/6/15, 10:53 PM
#10

Hihi, brukar bli så ;) Ja, shettisar växer man ju aldrig ifrån, har 3 på gården just nu :)
Förstår det, mycket häst i det lilla formatet :)

Haha, du skulle fått träffa svärföräldrarnas shire, hon är 180 i mankhöjd :P

Upp till toppen
Annons: