Annons:
Etiketttävling
Läst 2604 ggr
ryttarn
12/27/13, 9:48 AM

Distans med ponny?

Hur ser det ut med tävlandet med Ponnyer inom distansritt?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Josei
12/30/13, 8:57 PM
#1

Det finns ingen åldersgräns för att rida ponny inom distansritt, vilket innebär att du kan tävla ponny även om du är 40 + :)

Driver hemsidan josefinblomlugn.n.nu

ryttarn
12/31/13, 12:23 AM
#2

Personligen faller jag deffinitivt för viktgränsen, iaf för den jag sätter som rimligt för mina ponnyer :)

Mitt intresse var framförallt som uppfödarperspektivt. Finns det speciella ponnyklasser och hur är dessa isf uppbygda osv……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Yuuuhanna
1/11/14, 1:14 AM
#3

Såvitt jag vet tävlar alla i samma. :)


ryttarn
1/12/14, 6:40 PM
#4

#3 Ok, så en B-ponny tävlar mot fullblodsaraber? Känns ju inte som att det är en sport som jag kommer ge mig in i då med mina uppfödningar…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PaulineH
2/13/14, 12:30 AM
#5

#4

Där finns en del ponnyer som ändå knatar runt banorna rätt så bra, får jag lov att säga. Svårt att mäta sig med hästar avlade ur distansperspektiv kanske, men ponnyerna kan ändå klara en hel del klasser prima.

Som det ser ut nu så tror jag spontant inte att det ens skulle vara möjligt att anordna distans utefter storlekskategori på häst i Sverige. Det kan vara svårt nog att skrapa ihop en hel klass, så att dela upp klasserna efter storlek på häst kan nog bli lite klurigt.

ryttarn
2/13/14, 8:57 AM
#6

#5 Eller så skulle det få många ponnyägare att börja titta på distans. Tror att det är fler som resonerar som jag……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
PaulineH
2/13/14, 1:39 PM
#7

Mja, jag är lite kluven faktiskt. Som det ser ut nu så är de flesta hästar som går distans D-ponny och liten storhäst. Ja, så finns ju stora storhästar med, givetvis. Men andelen D-ponnys är ändå väldigt stor. Att klyva klasserna redan där kan innebära problem med antalet startande, iom att det redan nu kan vara svårt att få ihop antalet startande. Har viss erfarenhet som arrangör/funktionär, så lite ur den synpunkten jag ser det. Tänker man att man istället klyver klasserna längre ned, och exempelvis har b-ponnys i en klass, så vetikatten om det funkar så bra det heller. Helt enkelt för att det övergripande intresset bland yngre ponnyryttare för distans hittills är relativt lågt. Kan hända att man på sikt kan få sporten att växa och få en bra "bas" och faktiskt ha lite nytta av att klyva klasser, men rent praktiskt i dags datum vet jag inte om det hade funkat. Sen har vi ju den rent praktiska biten med att det är en hel del i rådande regler kring grenen som jag förmodar skulle behöva specificeras och ändras för att få det att bli genomförbart med. Tittar man rent generellt på sporten så verkar inte storleken på hästen helt avgörande för resultatet dock. Många av de bästa hästarna (Flerfaldiga mästaren Nobby tex) är rätt "kort i rocken" och har inga problem med att slå hästar som är betydligt större än de själva. Jag förstår absolut dina argument och ser hur du menar, men tror att det i daga datum skulle bli lite klurigt att få det att funka rent praktiskt.

Upp till toppen
Annons: