Distansritt

Etikett: allmÀnt-om-distansritt
LĂ€st 2736 ggr
chade
2013-12-22 17:23
0

Distans med Kallblod

Hur funkar det med att rida distans med kallblod, nĂ„gon som har erfarenhet av det? đŸ™‚

SmÄ stjÀrnor lyser ocksÄ i mörkret.

Yuuuhanna
2013-12-26 05:05
0

Det borde funkar alldeles utmÀrkt, i de lÀgre klasserna iaf. :) Vad Àr det för ras?

chade
2013-12-26 14:45
0

#1 Nej jag har ingen hĂ€st eller sĂ„ Ă€n, men tanken Ă€r att skaffa nordsvensk eller ardenner eller korsning om nĂ„got Ă„r eller sĂ„. Har fĂ„tt upp ögonen lite för det hĂ€r med distans, sĂ„ ville bara höra och kolla vad andra har för erfarenheter av det :) Kommer ju troligtvis inte tĂ€vla för tĂ€vlingens skull, utan mest för kul ifall bĂ„de jag och hĂ€st gillar det đŸ˜›

Yuuuhanna
2013-12-26 22:56
0

Ja, men dÄ fungerar det fin fint ;) TrÀnade ett par islandshÀstar pÄ det sÀttet man trÀnar distanshÀstarna och de fick bÄde riktigt god kondition och tyckte att det var jÀtte roligt. Ett tips kan vara att ta det lite lugnare nÀr man trÀnar ett kallblod sÄ att alla leder hinner med och sÄ att de fotfarande tycker att det Àr roligt och inte bara jobbigt :)

chade
2013-12-27 12:20
0

#3 tack sĂ„ jĂ€ttemycket för ditt svar! Jo men det lĂ„ter som en bra idĂ©, vi Ă€r nĂ„gra kompisar som har börjat intressera oss för distans. Vilket Ă€r rĂ€tt kul sĂ„ att man har andra runt om kring sig som man kan frĂ„ga och prata med samt trĂ€na tillsammans sen nĂ€r vi kommer igĂ„ng :) Jag och min sköthĂ€st/medryttarhĂ€sts Ă€gare hade tĂ€nkt att börja prova lite smĂ„tt med hennes tvĂ„ hĂ€star till en början, sĂ„ fĂ„r vi se vad det leder till 😃

Yuuuhanna
2013-12-27 18:04
0

Åh vad roligt! DĂ„ tycker sĂ€kert hĂ€starna att det Ă€r Ă€nnu roligare ocksĂ„ :) Lycka till och uppdatera gĂ€rna hur det gĂ„r för er, det Ă€r alltid roligt! :D

chade
2013-12-27 19:28
0

Ja det ska jag absolut göra! För tillfĂ€llet Ă€r vi bara i planeringstadiet, vi har i stort  sĂ€tt inga ridvĂ€gar att rida pĂ„ lĂ€ngre. DĂ„ dom har precis stĂ€ngt av skogen som finns precis vid stallet för oss med hĂ€star.. SĂ„ vi mĂ„ste komma pĂ„ nĂ„gon lösning för det först och frĂ€mst :(

Mantissa
2013-12-29 17:33
0

#3 PÄ vilket sÀtt trÀnar man distanshÀstar annorlunda mot för andra discipliner? Bara nyfiken, jag letade en artikel om det men hittade ingen

[Nattramn]
2015-06-04 11:50
0

Ser att det Àr en gammal trÄd, sÄ tÀnkte höra hur det gick med hÀstköp !? :)

Och sen berÀtta att min tinker och familjens hÀstar (nordsvensk, haflinger, fjordning, islandshÀst, shire) har utan problem ridit 5-6 mil.

chade
2015-06-06 21:38
0

#8 Haha det blir aldrig som man tror, hĂ€r stĂ„r jag varken med Ardenner, Nordsvensk eller nĂ„got stort för fem öre. Det blev en Shetlandsponny som fyller tvĂ„ i sommar đŸ˜‚Har haft honom nu i  snart ett Ă„r och jag har aldrig vart sĂ„ lycklig haha!

Dock Ă€r jag fortfarande intresserad av en till hĂ€st, och dĂ„ en lite större variant sĂ„klart men kĂ€nner att det inte Ă€r nĂ„got brĂ„dskande đŸ™‚

Shire har jag ocksĂ„ glidit in mĂ„nga gĂ„nger pĂ„ och spanat efter, men tror nog att jag skulle svimma pĂ„ grund av storleken haha đŸ˜‚

[Nattramn]
2015-06-06 22:53
0

Hihi, brukar bli sÄ ;) Ja, shettisar vÀxer man ju aldrig ifrÄn, har 3 pÄ gÄrden just nu :)
FörstÄr det, mycket hÀst i det lilla formatet :)

Haha, du skulle fÄtt trÀffa svÀrförÀldrarnas shire, hon Àr 180 i mankhöjd :P