Distans med Kallblod
Hur funkar det med att rida distans med kallblod, nĂ„gon som har erfarenhet av det? đ
SmÄ stjÀrnor lyser ocksÄ i mörkret.
Det borde funkar alldeles utmÀrkt, i de lÀgre klasserna iaf. :) Vad Àr det för ras?
#1 Nej jag har ingen hĂ€st eller sĂ„ Ă€n, men tanken Ă€r att skaffa nordsvensk eller ardenner eller korsning om nĂ„got Ă„r eller sĂ„. Har fĂ„tt upp ögonen lite för det hĂ€r med distans, sĂ„ ville bara höra och kolla vad andra har för erfarenheter av det :) Kommer ju troligtvis inte tĂ€vla för tĂ€vlingens skull, utan mest för kul ifall bĂ„de jag och hĂ€st gillar det đ
Ja, men dÄ fungerar det fin fint ;) TrÀnade ett par islandshÀstar pÄ det sÀttet man trÀnar distanshÀstarna och de fick bÄde riktigt god kondition och tyckte att det var jÀtte roligt. Ett tips kan vara att ta det lite lugnare nÀr man trÀnar ett kallblod sÄ att alla leder hinner med och sÄ att de fotfarande tycker att det Àr roligt och inte bara jobbigt :)
#3 tack sĂ„ jĂ€ttemycket för ditt svar! Jo men det lĂ„ter som en bra idĂ©, vi Ă€r nĂ„gra kompisar som har börjat intressera oss för distans. Vilket Ă€r rĂ€tt kul sĂ„ att man har andra runt om kring sig som man kan frĂ„ga och prata med samt trĂ€na tillsammans sen nĂ€r vi kommer igĂ„ng :) Jag och min sköthĂ€st/medryttarhĂ€sts Ă€gare hade tĂ€nkt att börja prova lite smĂ„tt med hennes tvĂ„ hĂ€star till en början, sĂ„ fĂ„r vi se vad det leder till đ
à h vad roligt! DÄ tycker sÀkert hÀstarna att det Àr Ànnu roligare ocksÄ :) Lycka till och uppdatera gÀrna hur det gÄr för er, det Àr alltid roligt! :D
Ja det ska jag absolut göra! För tillfÀllet Àr vi bara i planeringstadiet, vi har i stort sÀtt inga ridvÀgar att rida pÄ lÀngre. DÄ dom har precis stÀngt av skogen som finns precis vid stallet för oss med hÀstar.. SÄ vi mÄste komma pÄ nÄgon lösning för det först och frÀmst :(

#3 PÄ vilket sÀtt trÀnar man distanshÀstar annorlunda mot för andra discipliner? Bara nyfiken, jag letade en artikel om det men hittade ingen
Ser att det Àr en gammal trÄd, sÄ tÀnkte höra hur det gick med hÀstköp !? :)
Och sen berÀtta att min tinker och familjens hÀstar (nordsvensk, haflinger, fjordning, islandshÀst, shire) har utan problem ridit 5-6 mil.
#8 Haha det blir aldrig som man tror, hĂ€r stĂ„r jag varken med Ardenner, Nordsvensk eller nĂ„got stort för fem öre. Det blev en Shetlandsponny som fyller tvĂ„ i sommar đHar haft honom nu i snart ett Ă„r och jag har aldrig vart sĂ„ lycklig haha!
Dock Ă€r jag fortfarande intresserad av en till hĂ€st, och dĂ„ en lite större variant sĂ„klart men kĂ€nner att det inte Ă€r nĂ„got brĂ„dskande đ
Shire har jag ocksĂ„ glidit in mĂ„nga gĂ„nger pĂ„ och spanat efter, men tror nog att jag skulle svimma pĂ„ grund av storleken haha đ
Hihi, brukar bli sÄ ;) Ja, shettisar vÀxer man ju aldrig ifrÄn, har 3 pÄ gÄrden just nu :)
FörstÄr det, mycket hÀst i det lilla formatet :)
Haha, du skulle fÄtt trÀffa svÀrförÀldrarnas shire, hon Àr 180 i mankhöjd :P